بحث عن الخط الفاصل بين الدين والحرية.. للنقاش

 
انشر موضوع جديد   رد على موضوع    sudan-forall.org قائمة المنتديات -> منبر الحوار الديمقراطي
استعرض الموضوع السابق :: استعرض الموضوع التالي  
مؤلف رسالة
ياسر الشريف المليح



اشترك في: 09 مايو 2005
مشاركات: 1637
المكان: ألمانيا

نشرةارسل: الجمعة يونيو 10, 2005 3:53 pm    موضوع الرسالة: بحث عن الخط الفاصل بين الدين والحرية.. للنقاش رد مع اشارة الى الموضوع

http://news.bbc.co.uk/hi/arabic/press/newsid_4079000/4079302.stm
هذا الموضوع شديد الأهمية في دول منطقة الشرق الأوسط، وشديد الأهمية لمنابر الحوار الحرة، وقد كانت مسألة الدين السبب المباشر في تعرض كثير من منابر الحوار السودانية في الشبكة إلى التوتر والعنف اللفظي والتكفير.. اليوم يجد هذا الموضوع اهتماما كبيرا من الصحف البريطانية بسبب صدور قانون جديد يحمي الأديان، وقد اعتبر البعض هذا القانون مقوضا لحرية انتقاد الأديان.. أرجو قراءة ملخص ما جاء في الصحف البريطانية.. ثم ما جاء بالتفصيل في هذه الصحف بلغته الأصلية حتى يكون ذلك بمثابة أرضية لحوار حول مسألة الدين والحرية.. إليكم أولا ما جاء من تلخيص البي بي سي العربية لأقوال الصحف:
000==========
الخط الفاصل بين احترام الأديان واحترام الحريات شغل الصحف البريطانية الصادرة اليوم بشكل لافت وذلك على خلفية مشروع قانون ترعاه الحكومة البريطانية يرمي إلى حماية المسلمين من التمييز.

وقد أثارت معظم الصحف الموضوع خبرا وتعليقا.

ويحرم القانون المثير للجدل التصريحات العلنية المثيرة للكراهية الدينية، وهو ما تعتبره حكومة بلير أمرا ضروريا للحيلولة دون تكرار أعمال العنف الديني والعرقي كما حصل في شمال البلاد عام 2001.

واعتبرت صحيفة "الاندبندنت" في خبرها عن الموضوع أن صياغة القانون ستحمي أيضا عبدة الشيطان والمشعوذين والوثنيين والملحدين.

وفي عودة إلى تاريخ مشروع القانون، أشارت الصحيفة إلى أنه واجه معارضة شديدة في المرة الأولى التي طرح فيه وذلك بسبب ما اعتبره البعض انتهاكا لحرية التعبير.

وقد أرجأ البحث فيه في المرة الثانية بعد فوات الأوان لإقراره قبل الانتخابات العامة الأخيرة في البلاد.

وقد تعهد حزب العمال قبل الانتخابات بإقرار القانون, الذي دعمه المجلس الإسلامي البريطاني.

وأشارت الصحيفة إلى أنه أثار استنكار الكاتب الشهير سلمان رشدي الذي أفتى مرشد الثورة الإيرانية السابق آية الله الخميني بإهدار دمه بعد إصدار كتابه "آيات شيطانية".

ونقلت الصحيفة عن رشدي قوله إن القانون "سيضحي بحرية التعبير من أجل إرضاء الناخبين المسلمين."

وفي تعليق قاس على المشروع تحت عنوان "قانون سخيف وغير ضروري، أشارت الصحيفة بداية إلى المعارضة الشديدة التي واجهت المشروع منذ لحظة ظهوره. وسخرت من ادعاءات الحكومة من أن القانون لن يوفر سبيلا لمقاضاة الممثلين الهزليين الذين يسخرون من الدين أو الكتاب، وأنها لا تتوقع عددا كثيرا من القضايا الناجمة عن القانون.

واعتبرت أن قانونا كهذا إذا أقر سيخرج عن سيطرة الحكومة، مشيرة إلى أن الدين يشكل موضوعا ناريا، وأنه سيكون من السهل على المجموعات الدينية أن تهرع إلى استخدام هذا "السلاح" للمطالبة بملاحقة من ينتقدها، ولإدعاء التمييز إذا لم تتم الملاحقة.

وخلصت الصحيفة إلى حث مجلس اللوردات على رفض هذا القانون "غير الضروري والخطير."

"من المحتمل أن"
وقد شغل الموضوع أيضا صحيفة "دايلي تيلغراف" التي سخرت بدورها من القانون، مشددة في تعليقها على أن دافعه سياسي بامتياز، وهدفه استعادة حزب العمال لأصوات الناخبين المسلمين.

وأشارت أيضا إلى غموض نص القانون: فنبهت إلى أن عبارة "من المحتمل أن" ترد 3 مرات في الجملة الرئيسية في تفسير القانون على النحو التالي:

"للتأكد من أن محتوى معين من المحتمل أن يثير الكره الديني أو العرقي، يجب فقط إثبات أن من المحتمل أن يسمعه أو يراه شخص من المحتمل أن تثار فيه مشاعر الكره الديني أو العرقي."

واعتبرت الصحيفة أن غموضا من هذا النوع لا يبعث بالثقة في الاقتراح، وخلصت إلى أنه يجب ألا يصبح قانونا.

من جهتها حملت صحيفة "الغارديان" أيضا بشدة على القانون، فأتى تعليقها مرفقا برسم كاريكاتوري رمزي شديد الإيحاء.

فقد كرر تعليق الصحيفة بعض ما جاء في صحيفتي "الاندبندنت" "ودايلي تيليغراف"، مضيقا أن قانونا كهذا قد يكون له أثر عكسي يزيد من الحساسيات الدينية في البلاد بدل أن يخفف من حدتها.

أما الرسم الكاريكاتوري، فيظهر رجلا مقيدا إلى عامود إعدام فيما تتوجه 3 بندقيات إليه: الأولى عليها الصليب المسيحي والثانية عليها نجمة داوود اليهودية والثالثة عليها الهلال الإسلامي. وجاء الرسم مفعما بالرمزية وبمعارضة ما يعتبره الرسام خطورة سلطة الديانات على اختلافها على حرية التعبير في حال إقرار القانون.
انتقل الى الاعلى
استعرض نبذة عن المستخدمين ارسل رسالة خاصة انتقل الى صفحة المرسل
ياسر الشريف المليح



اشترك في: 09 مايو 2005
مشاركات: 1637
المكان: ألمانيا

نشرةارسل: الجمعة يونيو 10, 2005 3:59 pm    موضوع الرسالة: رد مع اشارة الى الموضوع

http://news.independent.co.uk/uk/legal/story.jsp?story=645619

Religious hate law would protect witches and cults
By Nigel Morris, Home Affairs Correspondent
10 June 2005


Satanists, witches and cult members will be protected by controversial new laws banning incitement to religious hatred.

The legislation, which has twice been abandoned in the face of resistance from opposition parties, writers and comedians who argue it threatens free speech, is designed to protect Muslims from extreme prejudice.

But as it launched a fresh attempt to drive the law on to the statute book, the Government said the law would carry a wide-ranging definition of religion. Officials confirmed it could include satanists, pagans and religious sects. The Racial and Religious Hatred Bill will also cover people defined by their lack of faith, such as atheists and humanists.

Only one or two prosecutions a year are expected under the law, which will carry a maximum jail sentence of seven years, but ministers argue that it will send out a powerful message that inciting racial hatred will not be tolerated.

The Home Office minister Paul Goggins insisted that riots might not have broken out in northern towns such as Oldham and Bradford in 2001 had such legislation been in place. He said the new criminal offence would be very tightly drawn and would not outlaw comedians' jokes, criticism of religion or provocative commentary on religion.

"People will say offensive things, people will put on offensive plays and there may be literature that causes offence. But the test is: 'Does this incite hatred in another person?'"

Mr Goggins added: "This will be a line in the sand which indicates to people a line beyond which they cannot go. People of all backgrounds and faiths have a right to live free from hatred, racism and extremism."

The proposed measure covers comments made in speeches and other public appearances, media interviews and articles. It puts Muslims on the same footing as Jews and Sikhs, who are covered by race-hate legislation.

The Government had to give up its first attempt to bring in laws against religious hatred in 2002 because of fierce opposition in the Lords. A second effort was abandoned when time ran out before the general election.

Labour promised the measure in its election manifesto and the Government has said it is prepared to use the Parliament Act to force it into law.

It has been backed by the Muslim Council of Britain and police chiefs.

The actor and writerStephen Fry told Radio 4's PM programme that the Bill was "rather shaming" and "an embarrassment to the statute book".

"It just suggests it's not a thought-through or needed piece of legislation," he said. "It is something to please communities."

The author Salman Rushdie has complained that the measure would "sacrifice freedom of speech in order to placate Muslim voters".

Shami Chakrabarti, director of Liberty, said: "This offence is capable of catching attacks on ideas as well as people.

"At best this is an empty sop to a community sorely let down by government. At worst it is a dangerous new blasphemy law out of step with our best traditions." David Davis, the shadow Home Secretary, said the law would be "massively counter-productive" and "seriously undermine freedom of speech". He said: "Religion, unlike race, is a matter of personal choice and therefore appropriate for open debate."
انتقل الى الاعلى
استعرض نبذة عن المستخدمين ارسل رسالة خاصة انتقل الى صفحة المرسل
ياسر الشريف المليح



اشترك في: 09 مايو 2005
مشاركات: 1637
المكان: ألمانيا

نشرةارسل: الجمعة يونيو 10, 2005 4:08 pm    موضوع الرسالة: رد مع اشارة الى الموضوع

http://www.guardian.co.uk/uk_news/story/0,,1503007,00.html#article_continue
Anti-hatred bill 'would protect minority faiths'

Mark Oliver and agencies
Thursday June 9, 2005

The controversial bill against incitement to religious hatred would protect Satanists, pagans and atheists as well as followers of more mainstream religions, the Home Office said today.
Home Office minister Paul Goggins said the legislation, published today, would protect people against being victimised for "any religious belief or lack of belief".

The law is intended to extend to religious groups protections that exist under the ban on incitement to racial hatred. Sikhs and Jews, for example, are already protected by law, as they are considered ethnic groups; other faiths are not.
Mr Goggins expects just one prosecution a year but says the law would be a "line in the sand" that could have prevented the riots that swept through northern towns in 2001.
The low level of expected prosecutions will fuel suggestions that the law was included in Labour's election manifesto with the aim of winning back Muslim voters alienated by the war in Iraq.

The Conservatives oppose the bill - as does the star Rowan Atkinson, who has warned that it would leave comedians open to prosecution for satirising religious beliefs.

The shadow home secretary, David Davis, said the legislation would be "massively counterproductive" and "seriously undermine freedom of speech".

"Religion, unlike race, is a matter of personal choice and therefore appropriate for open debate," he said. "Aggravated crimes against religious groups are already protected under existing law while this new law would technically prevent what many people may regard as reasonable criticism of devil worshippers and religious cults."

Lord Lester, a Liberal Democrat peer and human rights lawyer, said that there was already an "armoury" of legislation available to victims of religious abuse. He cited the continuing prosecution of the BNP leader, Nick Griffin, over alleged incitement to racial hatred after an undercover BBC documentary as evidence that religious and racial abuse allegations could be pursued using current legislation.

Lord Lester said: "What will happen if an incitement to religious hatred offence comes into effect is that we will see mischief-making complaints from both sides of the divide: the BNP will make complaints about speeches made by extreme Muslim clerics, while the kinds of Christian groups that complained about the BBC showing Jerry Springer will also take more actions."

He said the government had promised full consultation on the legislation but now appeared set on pushing it through parliament following promises made to Muslim leaders before the election.
انتقل الى الاعلى
استعرض نبذة عن المستخدمين ارسل رسالة خاصة انتقل الى صفحة المرسل
استعرض مواضيع سابقة:   
انشر موضوع جديد   رد على موضوع    sudan-forall.org قائمة المنتديات -> منبر الحوار الديمقراطي جميع الاوقات تستعمل نظام GMT
صفحة 1 من 1

 
انتقل الى:  
لاتستطيع وضع مواضيع جديدة في هذا المنتدى
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
لا تستطيع تعديل مواضيعك في هذا المنتدى
لاتستطيع الغاء مواضيعك في هذا المنتدى
لاتستطيع التصويت في هذا المنتدى

قوانيــــــن منبر الحوار الديمقراطي

 

الآراء المنشورة بالموقع لا تعبر بالضرورة عن رأي الجمعية السودانية للدراسات والبحوث في الآداب والفنون والعلوم الإنسانية


  Sudan For All  2005 
©
كل الحقوق محفوظة