رحيل على مزروعي وقليلون من انتبهوا

Forum Démocratique
- Democratic Forum
أضف رد جديد
صورة العضو الرمزية
Elnour Hamad
مشاركات: 762
اشترك في: الاثنين مايو 09, 2005 6:18 pm
مكان: ولاية نيويورك

رحيل على مزروعي وقليلون من انتبهوا

مشاركة بواسطة Elnour Hamad »

[align=left]Renowned Kenyan academic Ali Mazrui has died in the US aged 81 after being ill for several months.
Kenya's President Uhuru Kenyatta said Africa had been robbed of one of its greatest scholars. Mr Mazrui had been "towering" academic whose "intellectual contributions played a major role in shaping African scholarship", he added.He had been a professor at Binghamton University in New York at the time of his death. Leading pan-Africanist
His body will be flown to Kenya for burial, said Khelef Khalifa, chairman of Kenya's Muslims for Human Rights group. "His nephew, Alamin Mazrui, has confirmed that the professor's wish was to be buried in Kenya," he is quoted by the local Daily Nation newspaper as saying Mr Mazrui has been a household name in Kenya and beyond.
His writings, though embedded in history, still resonate because he talks about the need to recognise national heroes, without worshipping them. They also give insight into some of the greatest concerns currently facing the world as he wrote about terrorism and Islam. In one of his books, Islam between Globalisation and Counter Terrorism, he explained how the religion was entrapped in the danger of rising extremism. Kenya's Ali Mazrui: Death of a towering intellectual line Mr Mazrui was a leading pan-Africanist whose academic research focused on African politics, north-south relations and political Islam. He had authored numerous books, including The Africans: A Triple Heritage and Christianity and Islam in Africa's Political Experience: Piety, Passion and Power. In 2005, the US journal Foreign Policy and British journal Prospect listed him as among the world's top 100 public intellectuals. Mr Mazrui is survived by his wife and six children..

((يجب مقاومة ما تفرضه الدولة من عقيدة دينية، أو ميتافيزيقيا، بحد السيف، إن لزم الأمر ... يجب أن نقاتل من أجل التنوع، إن كان علينا أن نقاتل ... إن التماثل النمطي، كئيب كآبة بيضة منحوتة.)) .. لورنس دوريل ـ رباعية الإسكندرية (الجزء الثاني ـ "بلتازار")
صورة العضو الرمزية
Elnour Hamad
مشاركات: 762
اشترك في: الاثنين مايو 09, 2005 6:18 pm
مكان: ولاية نيويورك

مشاركة بواسطة Elnour Hamad »


في تذكر علي مزروعي: حكيم إفريقيا ورمز رموزها

عبد الوهاب الأفندي - صحيفة القدس العربي

(1)كانت آخر مرة سعدت فيها بلقاء أستاذ الأجيال بروفيسور علي مزروعي في أواخر عام 2011، في رحاب جامعة براون الأمريكية، حيث كنا معاً في ضيافة عملاق آخر من عمالقة افريقيا، الأديب الراحل شنوا أشيبي، الذي سبقه بالرحيل العام الماضي. كانت المناسبة منتدى أشيبي السنوي الذي تستضيفه براون، وكان محوره (إضافة إلى قضايا القارة الافريقية) ربيع العرب الذي ملأ الدنيا وشغل الناس. وكان مزروعي هاشاً باشاً كعادته، رغم ما ظهر عليه من إعياء وتثاقل في الخطا، حتى يشعرك دائماً بأنك أقرب الناس إليه.

(2) عرفنا مزروعي قبل الالتقاء به عبر أعماله وسيرته التي كانت تسبقه كالعطر أينما حل. فقد تألق في عام 1986 بمسلسله الوثائقي: «تراث افريقيا المثلث»، حيث أصل للهوية الافريقية باعتبارها نتاج ثلاثة مؤثرات متداخلة: التراث المحلي، الإسلام والتأثير الغربي. وقد أثار المسلسل وقتها ضجة كبيرة بسبب انتقاده الجريء لإسرائيل في برنامج بث في القنوات البريطانية والأمريكية المدعومة من الدولة. ولكن البرنامج جسد رؤية واضحة لهوية افريقية، وعبر كذلك عن اعتزاز مزروعي الشخصي بهويته المركبة: فهو سليل أسرة من العلماء هاجرت إلى افريقيا من عمان، ولكنه شخصياً احتضن افريقيا وجسدها ونطق باسمها.

(3) لعله لا يوجد مثقف افريقي آخر تجسدت افريقيا في شخصه، وعاشها وتنفسها، وعبر عن أفضل ما فيها، كما فعل المزروعي. فقد جسد في حياته سيرة افريقيا الحديثة، تطلعاتها وخيباتها، هويتها وتناقضاتها. كان من أوائل الأفارقة الذين تفوقوا، حيث تخرج في جامعة أوكسفورد عام 1966، ثم انتقل إلى جامعة ماكريري رئيساً لشعبة العلوم السياسية وعميداً لكلية العلوم الاجتماعية.
وكانت ماكريري وقتها درة الجامعات الافريقية، وبوتقة الوحدة الواعدة بين دول شرق افريقيا الثلاث، قبل أن تعدو عليها عوادي الزمان، ويصبح مزروعي أول ضحايا الطغيان الذي أجبره على الهجرة.

(4) حطت به الرحال في الولايات المتحدة، حيث تألق هناك أيضاً، وتخرجت على يديه أجيال من العلماء تزينت بهم جامعات القارة. ولكن القارة وقضاياها ظلت محور كل نشاطه الأكاديمي والسياسي والاجتماعي. وكان رحمه الله معطاءً غزير الإنتاج، لا ينضب معين التجديد لديه. وكان أيضاً معطاءً كريماً بوقته وماله، يعين الأهل والأقارب في الوطن، ويرعى المساكين، ويشجع الطلاب. وقد استغرق كتاب صدر عام 2003 مساهمات مزروعي الاكاديمية فكانت أكثر من 600 عمل استغرق تعدادها وتلخيصها أكثر من ثلاثمائة صفحة!

(5) كان أيضاً شجاعاً معتداً بنفسه، لا يخاف لومة لائم، خاصة حين يتعلق الأمر بالدفاع عن قضايا القارة الافريقية، أو تنبيه الساسة والقادة (وكذلك الشعوب والنخب) إلى عيوبهم وتقصيرهم. وظل وهو في أمريكا ينتقد سياساتها بجرأة، ورفض حتى فارق الحياة، أن يتخلى عن جنسيته الكينية (شأنه في ذلك شأن أديبنا الراحل الطيب صالح، رحمهما الله)، رغم ما ظل يجر ذلك عليه من متاعب في عصر «الإرهاب» هذا. وأوصى أن يدفن في مسقط رأسه في مدينة ممباسا التي نقل إليها جثمانه إلى مستقره. وقد أوقف مرة وهو عائد من الخارج في أحد المطارات الأمريكية واستجوب لأكثر من ثمان ساعات. وقد علقت حينها قائلاً إن جهاز مخابرات لا يعرف من هو مزروعي يحتاج إلى إعادة تشكيل!

(6) كان أول لقاء لي بالمزروعي –غشيت مرقده شآبيب الرحمة- في مطلع التسعينات في نيجيريا، حيث استضافت العاصمة النيجيرية الجديدة وقتها أبوجا مؤتمراً جامعاً حاشدً حول «الإسلام في افريقيا». وقد استوقفني وقتها أسلوبه المميز في إثارة القضايا، وهو أسلوب يجمع بين التشويق والاستفزاز، وبين الأدب والعلم، وبين الحكمة والثورية. فهو يستفز دون أن يغضب، وينصف دون أن يفرق، ويستشرف المستقبل، ويبحث عن الحلول في غير مظانها.

(7) تجسد هذا الأسلوب في اللقاء الثاني الذي جمعنا، وذلك في عام 1997، في ضيافة عمدة استانبول وقتها السيد رجب طيب أردوغان، الذي دعانا إلى المشاركة في مؤتمر دولي حول الفكر الإسلامي. وهناك بعث بالرسالة التي أراد إرسالها بذكائه المعهود، مذكراً بأنه دعي إلى تركيا قبل أكثر من عقد من الزمان ليشارك في احتفال بأتاتورك، وهو يدعى اليوم ليتحدث عن الإسلام، وليس هناك تعارض. وختم بعد أن تحدث بعمق حول القضايا المطروحة قائلاً: إن تركيا تتخذ الخيار الأفضل بأن تكون دولة في الصف الأول في العالم الإسلامي بدلاً من أن تكون دولة صف ثالث في أوروبا.

(8) لم ينس خلال تلك الزيارة في أريحيته المعهودة أن يجتمع بطلاب من زنجبار طلبوا لقاءه ، وناقش معهم أطروحته المستفزة حول «ثورة التحرير» التي وصفها بأنها كانت نزاعاً بين السواحليين المستعربين والعرب المتسوحلين. وكعادته حافظ على صلته بأولئك الطلاب وظل يراسلهم ويتبادل معهم الآراء، فنعم المفكر ونعم المربي!

(9) فيما يلينا معشر السودانيين نذكر دائماً مساهمته المميزة في ذلك المؤتمر الرائد الذي نظمته جامعة الخرطوم في عام 1967 (وصدرت مداولاته في كتاب من تحرير أستاذنا الجليل بروفيسور يوسف فضل أعانه الله على العطاء المتصل) تحت عنوان: السودان في افريقيا.
وقد تحدث وقتها عما سماه «هامشية السودان المركبة»، حيث وصف السودان بأنه على الهامش في افريقيا، وفي العالم العربي والعالم الإسلامي وافريقيا الناطقة بالإنجليزية. ولكنه رأى إمكانية أن تكون هذه الخاصية مصدر قوة وثراء.

(10) استضفت مزروعي في الجامعة في بداية هذه الألفية، وأيضاً بصفتي مدير مركز ابن رشد، حيث أتحفنا بحديثه الممتع حول قضية الإسلام والديمقراطية. ولم أنس أثناء دعوة العشاء التي رتبناها له في مطعم لندني وحضرها العشرات من الشباب المسلم أن آخذ حقنا منه لوصفه السودان بالهامشية، حيث قلت له مازحاً: كيف تصفنا بالهامشية في افريقيا، ونحن أصل افريقيا، إن لم يكن الحضارة في العالم عبر حضارتنا النوبية، وهي أصل افريقيا؟ وكيف تصفنا بالهامشية في العروبة ومفكرنا عبدالله الطيب، رحمه الله، أفتى محقاً بأن العرب أصلهم من السودان، ومنه ارتحلوا إلى الجزيرة؟ أما عن الإسلام، فيكفي أن المهدي عليه السلام جعل السودان عاصمة الكون الدينية.

(11) ضحكنا طويلاً ذلك اليوم، وكل لقاء مع المزروعي هو احتفالية من المرح والمعرفة والإشعاع الإنساني المتألق. رحم الله حكيم افريقيا، وأثابه على ما قدم وعلم وأسعد وواسى وناضل، وزاده من فضله، إنه بر رؤوف رحيم.

رابط الصحيفة
https://www.alquds.co.uk/?p=235987


٭
((يجب مقاومة ما تفرضه الدولة من عقيدة دينية، أو ميتافيزيقيا، بحد السيف، إن لزم الأمر ... يجب أن نقاتل من أجل التنوع، إن كان علينا أن نقاتل ... إن التماثل النمطي، كئيب كآبة بيضة منحوتة.)) .. لورنس دوريل ـ رباعية الإسكندرية (الجزء الثاني ـ "بلتازار")
صورة العضو الرمزية
Elnour Hamad
مشاركات: 762
اشترك في: الاثنين مايو 09, 2005 6:18 pm
مكان: ولاية نيويورك

مشاركة بواسطة Elnour Hamad »

كتبت صحيفة الوسط البحرينية - العدد 4423 - الجمعة 17 أكتوبر 2014م عن مزروعي ما يلي:

- ولد علي المزروعي في العام 1933، في مدينة مومباسا بكينيا، لعائلة من أصول عمانية.

- درس في جامعة مانشستر البريطانية، ثم حصل على شهادة الدكتوراه من جامعة أكسفورد البريطانية.

- عاش أغلب فترات حياته خارج بلاده، كينيا، وذلك لاختلافه مع نظام الرئيس دانيال آراب موي، وعاد إلى بلاده بعد انتهاء حكم موي في العام 2002.

- يعد من عمداء التاريخ الإفريقي وأفضل من كتب عن النفوذ العماني في شرق إفريقيا.

- عمل مدرِّساً في جامعة ماكريري في أوغندا، وألقى محاضرات في العديد من دول العالم.

- ترأس معهد «دراسات الثقافة الدولية» في مدينة نيويورك الأميركية، وعضو مجلس إدارة «المجلس الإسلامي الأميركي» في واشنطن، ورئيس مجلس إدارة مركز «دراسات الإسلام والديمقراطية»، وترأس الجمعية الإفريقية للدراسات الإفريقية.

- ألّف أكثر من 20 كتاباً أشهرها: «نحو تحالف إفريقي» في العام 1967، «المفاهيم السياسية للغة الإنجليزية» العام 1975، «علاقات إفريقيا الدولية».

- كتب العديد من المقالات في عدة صحف عالمية، منها: نيويورك تايمز، مجلة التايم، والغارديان البريطانية.

- في العام 1986، قام بإعداد سلسلة حلقات عن إفريقيا، لصالح التلفزيون البريطاني، ونالت الحلقات شهرة واسعة، وشارك في إعداد الموسوعة الممتازة التي أصدرها اليونسكو تحت عنوان «تاريخ إفريقيا».

- صنفته العديد من المجلات والصحف الأميركية من بين أبرز 100 مفكر على مستوى العالم.

((يجب مقاومة ما تفرضه الدولة من عقيدة دينية، أو ميتافيزيقيا، بحد السيف، إن لزم الأمر ... يجب أن نقاتل من أجل التنوع، إن كان علينا أن نقاتل ... إن التماثل النمطي، كئيب كآبة بيضة منحوتة.)) .. لورنس دوريل ـ رباعية الإسكندرية (الجزء الثاني ـ "بلتازار")
صورة العضو الرمزية
Elnour Hamad
مشاركات: 762
اشترك في: الاثنين مايو 09, 2005 6:18 pm
مكان: ولاية نيويورك

مشاركة بواسطة Elnour Hamad »

ما كتبه بروفيسور بيتر كاقوانجا في صحيفة ديلي نيشن الكينية عن مزروعي
[align=left]

By PETER KAGWANJA
Daily Nation - Saturday, October 18, 2014
Manifestly, Professor Ali Mazrui had a rendezvous with greatness.
A glimpse into his five-decades-long intellectual voyage calls to mind the sagacious words of the American author, Stephen King: “Some birds are not meant to be caged …Their feathers are too bright, their songs too sweet and wild.”
Mazrui, who died on October 13, was a bird born to ride the wind.
This made him a classic avatar of intellectual controversy in post-colonial Africa.
In a historic sense, Mazrui’s battle-ridden academic career mirrors the warrior spirit of his family that battled the Portuguese (1498-1699), the Al Bu Sa’id dynasty in Zanzibar and resisted British rule in the late 19th century. But his life mantra was straightforwardly simple: “If it matters, it produces controversy.” Arguably, controversy was his pathway to greatness — not conformity with the schools of thought or reigning paradigms.

Mazrui debated, angered, touched and inspired many African scholars. Paradoxically, he became an enigmatic subject of extensive scholarly probe and books by other academics. But what exactly made Mazrui tick? In his book, Ali Mazrui: The Man and his Works (1981), Sulayman Nyang of Howard University views Mazrui’s greatest intellectual asset as his adeptness to deploy the technologies of language. His mastery of the ancient art of rhetoric enabled him to use words like a loaded pistol, to borrow Sam Leith’s apt title (2012). This enabled him to “negotiate between the realms of serious issues and the province of provocative words and concepts.”
It also “divided his readers between those who took him seriously, and those who took him lightly.”

THREE GENERATIONS

Mazrui’s intellectual legacy should be seen through the prism of what Malawian scholar, Thandika Mkandawire, theorised as the “three generations” of African academics. He belonged to the first generation, produced abroad through cold-war induced “airlifts” of African students who studied at some of the best universities in the West. In 1955, Kenya’s colonial Governor, Sir Phillip Mitchel, impressed by Mazrui’s brilliance, facilitated his scholarship to study in England.
Attracted home by the “intoxicating mystique of emergent Africa” and well-paying university jobs, the Mazrui generation returned to their respective countries after completing their post-graduate studies. In 1963, upon completing his doctoral studies at Oxford University, Mazrui joined Makerere University. Here, buoyed by the favourable political atmosphere, he honed his debating abilities through the pages of Transition magazine — which he helped found in Makerere. Mazrui shared his generation’s decidedly self-conscious anti-neo-colonial stance and championed the decolonisation of African institutions and cultures. This became clear from his inaugural lecture, Ancient Greece in African political thought, delivered on August 25, 1966, where he argued that Africa was the well-spring of human civilisation. But Mazrui did not conceal his disdain for experiments with socialism and strands of Marxism.
He derided Julius Nyerere’s “Ujamaa socialism” and Milton Obote’s “Common Man’s Charter” as “square pegs in round holes”. Their collapse proved him right. Mazrui stoked controversy when he parodied Ghana’s President Kwame Nkrumah as “the Leninist Czar”.
He was irked by the one-party era argument that development required a trade-off between human rights and despotism.

Again, his view that liberal democracy and development are compatible is validated.
Mazrui helped train Africa’s second generation of scholars — who joined their national universities as undergraduate students in the 1960s before later going abroad for their graduate studies. Sadly, in 1973 he was forced into exile by the kleptomaniac regime of Ugandan dictator Idi Amin. He could train Africa’s third generation of academics. Visibly troubled, Mazrui fiddled with the idea of coup-prone and coup-proof countries. But he soon discovered that this divide was merely academic. In Kenya, he learnt from the then University of Nairobi Vice-Chancellor, Dr Joseph Karanja, who had the courtesy to take him for lunch at the Norfolk Hotel, that a controversial academic could not be hired, even in coup-proof countries.

Mazrui joined the continent’s academics trooping out to America and Europe to escape repression or in search of greener pastures in Africa’s first wave of brain-drain.
My academic generation — which entered the academy in the 1980s — only encountered Mazrui’s fabled debating prowess during his episodic public lectures in hotels, in the pages of newspapers (mainly Daily Nation), Transition magazine and Codesria Bulletin, based in Dakar, Senegal. When we went abroad for further studies in the 1990s, we schmoozed with him during the annual conferences of the African Studies Association (America), listened to his lectures — some of the most well-attended.

Soon we met him in pan-African research networks such as the Council for the Development of Social Research in Africa (Codesria). In addition to over three-dozen books, hundreds of articles and lectures across the globe, three epic battles set Mazrui apart as an iconic scholar. Writing in 2008, he reminisced: “The debates … were brutal.” The first duel was with Prof Wole Soyinka, the 1986 Nobel Laureate in Literature, and was mainly about Africa-Muslim/Arab relations.
Conducted in Transition magazine, the debate centred on Mazrui’s television series, 'The Africans: A Triple Heritage' (1986), based on the thesis of a convergence of three civilisations in contemporary Africa: Africanity, the penetration of Islam and the impact of Western civilisation.
Soyinka decried “triple heritage” thesis as a Trojan horse for Muslim colonisation of Africa.
The second battle was with the late eminent South African anthropologist, Archie Mafeje.
Conducted through Codesria Bulletin in the 1990s, the debate was provoked by Mazrui’s controversial thesis that Africa’s failed states should be “recolonised”.

Professor Peter Kagwanja is the Chief Executive of the Africa Policy Institute
Newspaper web Link: https://goo.gl/5w8ofN
((يجب مقاومة ما تفرضه الدولة من عقيدة دينية، أو ميتافيزيقيا، بحد السيف، إن لزم الأمر ... يجب أن نقاتل من أجل التنوع، إن كان علينا أن نقاتل ... إن التماثل النمطي، كئيب كآبة بيضة منحوتة.)) .. لورنس دوريل ـ رباعية الإسكندرية (الجزء الثاني ـ "بلتازار")
صورة العضو الرمزية
Elnour Hamad
مشاركات: 762
اشترك في: الاثنين مايو 09, 2005 6:18 pm
مكان: ولاية نيويورك

مشاركة بواسطة Elnour Hamad »

وكتب عنه أديكي أدباجو في صحيفة الاندبندت 19 أكتوبر 2014 ما يلي:


[align=left]While I was studying international relations in England and the US, much of the literature we read was extremely Eurocentric, and Africa was marginal to Western concerns. It was during this period that I stumbled across Mazrui.

I was stunned by this master wordsmith’s elegant and unconventional style, unflinching commitment to Pan-Africanism, tremendous intellectual honesty, and fierce independence of thought.

He connected Africa to interests as wide-ranging as Plato, Rousseau, John Milton, Edmund Burke, Shakespeare, Rudyard Kipling and Muhammad Ali.

I have often mined the vast treasure trove of what is now termed “Mazruiana”.

On topics ranging from African security; the UN; Afro-Asian co-operation; hegemonic leadership; external intervention in Africa; Pan-Africanism; and the significance to Africa of figures like Mahatma Gandhi, Kwame Nkrumah, Nelson Mandela, and Barack Obama, the Kenyan scholar wrote insightfully about these issues for five decades.

On some of these subjects, Mazrui’s was sometimes the only solid literature available. I thus dedicated my 2010 book of essays, The Curse of Berlin, to the “Global African” who was undoubtedly the doyen of Africa’s international relations. Mazrui generously contributed a substantial preface to introduce these essays, which masterfully drew together the threads of the main themes in the book.

Mazrui was Africa’s foremost Prophet of Pax Africana: an expression which he was particularly proud to have coined.

He obtained a master’s degree from Columbia University and his doctorate from Oxford, before becoming the youngest full professor at Uganda’s Makerere University in 1965 at the age of 32.

He was critical of Marxism, and instead championed a brand of radical Pan-African liberalism devoid of what he regarded as liberalism’s hypocritical application by powerful Western countries, which he termed “global apartheid”.

In a seminal study in 1967, Towards a Pax Africana, Mazrui called for Africans to create and consolidate peace on their own continent. His idea of “continental jurisdiction” was a sort of “Monroe doctrine” urging outsiders to stay out of the continent. In the related concept of “racial sovereignty,” Mazrui argued that inter-African interventions by brotherly outside states was more legitimate than those of outsiders.

As Africa’s post-independence euphoria was dampened by political assassinations, military coups, and civil wars, Mazrui’s own writing darkened. His haunting 1971 novel, The Trial of Christopher Okigbo, “tries” Nigeria’s greatest poet for the “crimes” of putting “tribe” before nation, and for betraying his art by swopping the pen for a pistol.

The novel was set in a “hereafter” called “After Africa” in the background of the bloody disunity of the Nigerian civil war of 1967-1970. The writing of the book was cathartic, as Mazrui had had to seek therapy at the trauma of a conflict that had threatened to tear Africa’s Gulliver apart.

But it was his most influential article in 1966 that demonstrated Mazrui’s courageous independence of thought. Written shortly after Nkrumah fell from power, the Kenyan scholar depicted the Ghanaian leader as a “Leninist Czar”: a royalist revolutionary. Mazrui argued that Nkrumah had ruled in a monarchical fashion and thus lost the organisational effectiveness of a Leninist party structure.

He concluded that Nkrumah would be celebrated more as a great pan-African than a great Ghanaian. Though he was vilified by many at the time for daring to criticise a pan-African icon, Mazrui’s analysis stood the test of time.

The Kenyan intellectual even entered the fray of Salman Rushdie’s novel, Satanic Verses, (which earned Rushdie a deadly fatwa by enraged mullahs) in 1989, with a provocative essay that showed why the book was so offensive to Muslims.

Mazrui was also the first African to deliver the British Broadcasting Corporation’s (BBC) prestigious Reith lectures, diagnosing the “African condition” while controversially calling for temporary nuclear proliferation in the Third World to shock nuclear powers into global disarmament.

Mazrui was named among the world’s 100 leading public intellectuals by Foreign Policy magazine in 2005. One of Africa’s foremost thinkers, and author of over 40 books and scores of journal and newspaper articles, he has arguably contributed more to shaping perceptions about contemporary Africa than any other scholar.

A dyed-in-the-wool Pan-African, he was not only a theoretician but served on two Organisation of African Unity (OAU) eminent panels on reparations and on transforming the continental body into the African Union (AU).

He was the Albert Luthuli professor-at-large at Nigeria’s University of Jos, and the inaugural Walter Rodney professor at the University of Guyana. He also served as Chancellor of the Jomo Kenyatta University of Agriculture and Technology in Kenya.

Mazrui’s 1986 nine-part television series, The Africans, is widely considered to have been one of the most comprehensive assessments of African politics, economics, culture, and society ever made.

A Western-trained Kenyan Muslim, Mazrui had focused his documentary on Africa’s “triple heritage” of indigenous, Islamic and Western influences, which he himself embodied. The Africans established his global reputation, but was also controversial.

The American-based National Endowment for the Humanities, which had partly funded the project, removed its name from the credits due to the documentary’s alleged anti-Americanism.

South African Nobel literature laureate, JM Coetzee, also accused Mazrui of a “certain self-righteousness” and of being too much of an apostle of “Black Consciousness”, though it was clear that Coetzee himself lacked the most basic understanding of Pan-Africanism.

Never afraid to challenge sacred cows, Mazrui criticised Africa’s lack of a “Protestant work ethic” and the failure of Africans to imbibe the productive rather than consumerist aspects of Western societies.

Even as Idi Amin was widely dismissed as a brutal buffoon, Mazrui sought to contextualise what he termed Uganda’s lumpenmilitariat’s behaviour as being part of an indigenous African “warrior tradition”. (The Kenyan scholar subsequently had to flee Makerere University in 1973 as a result of Amin’s tyranny, and spent the rest of his life teaching at the American universities of Michigan and Binghamton).

While many praised the greatness of Tanzania’s Julius Nyerere as a leader, Mazrui described “Mwalimu’s’” socio-economic village-isation policies of Ujamaa (familyhood) as a “heroic failure”.

Mazrui was clearly an iconoclast. As everyone celebrated South Africa’s “rainbow nation” after 1994 under the globally revered leadership of Mandela, Mazrui noted that South African whites had told blacks: “You take the crown and we will keep the jewels.”

He, however, also championed utopian ideas of the “recolonisation” of conflict-ridden parts of Africa under a UN “trusteeship”, which triggered an acrimonious debate with late South African academic, Archie Mafeje.

Returning to Mazrui’s The Africans, Nigerian Nobel literature laureate, Wole Soyinka’s attacks on this documentary in the Harvard-based Transition journal led to one of the most famous and ferocious debates in Pan-African scholarship in the early 1990s. Soyinka effectively accused Mazrui of an Islamophile slant in the documentary, berating him for underplaying the damage of the Arab slave trade on Africa, and for trivialising and misrepresenting African indigenous cultures.

The Nobel laureate hyperbolically described the series as a “Satanic Trilogy,” shockingly questioning the authenticity of the author as an Arab to make a genuinely authentic documentary about the story of Africa, and parochially asking that the story be retold from a black African perspective.

(The late Palestinian-American scholar, Edward Said, expressed regret at this reaction.)

Soyinka felt that the series denigrated African indigenous cultures, treating them in a superficial manner; and noted that The Africans was one-sidedly championing the role of Islam in Africa, while being dismissive of the Christian aspect of the triple legacy.

The Nobel laureate appeared to suggest that the documentary came dangerously close to championing Islamic supremacy.

He thus insisted that “Mazrui’s plaint on behalf of Islam remains both contrived and sinister”.

Mazrui sought to defend himself by accusing Soyinka of having written a “parable of deception”. He insisted that Soyinka had seen only part of his documentary, since his comments did not reflect his obvious erudition.

In Mazrui’s responses, he acknowledged that Africa’s first Nobel literature laureate was “among the most profound literary figures that Africa has produced” and described him as “a giant among the writers of the world”. Soyinka was never as charitable, dismissing Mazrui as “brainwashed,” “alien,” and “Arab”.

Mazrui, however, also accused Soyinka of being “anti-Arab”, “anti-Muslim” and a Yoruba ethnic chauvinist. He noted that his documentary celebrated indigenous African cultures not in a trivial or superficial manner, but that Africa was acknowledged as the birthplace of both humankind and of the world’s first great civilisation of Egypt. Mazrui further argued that the series highlighted the admirable bonds of loyalty and solidarity that have kept the African family together.

Noting that indigenous cultures must be the foundation for any successful synthesis of Africa’s “triple heritage”, he called on Africa to restore spiritual balance in order to prevent further erosion of indigenous values.

While Mazrui was highly critical of the role of Christianity and Islam in addressing Africa’s challenges, he noted that indigenous cultures had been the least criticised.

Most fair-minded observers would agree with Mazrui that The Africans was a fundamentally pro-African documentary. Both intellectual titans happily reconciled at a seminar at Binghamton University in April 2002.

The last time I saw Mazrui was when I attended a seminar celebrating his 80th birthday in Binghamton in April 2013. I took part in a memorable final session honouring the recently deceased Nigerian author, Chinua Achebe, with Mazrui and Kenya’s Ngugi wa’Thiongo.

[align=left]Former Nigerian military leader, General Yakubu Gowon, was also at this meeting at which I “tried” Mazrui and Soyinka for putting ego before the African cause by engaging in an uncivil debate.

Mazrui had uttered the paradoxically immortal words: “Death is an exercise in Pan-Africanism.” He described death as the most horizontal form of Pan-Africanism. He is now one of our noble ancestors, and is survived by a Nigerian wife, Pauline, with whom he had two sons and an adopted daughter; having had three sons with British wife, Molly.

Until we all meet again in the land of the ancestors in “After Africa”, sleep well “Mzee”.

* Adekeye Adebajo is executive director of the Centre for Conflict Resolution, Cape Town and editor of Africa’s Peacemakers (2014).
Dr Ali Mazrui was a Sunday Independent contributor
رابط الصحيفة: https://www.iol.co.za/sundayindependent/ ... -1.1767182
((يجب مقاومة ما تفرضه الدولة من عقيدة دينية، أو ميتافيزيقيا، بحد السيف، إن لزم الأمر ... يجب أن نقاتل من أجل التنوع، إن كان علينا أن نقاتل ... إن التماثل النمطي، كئيب كآبة بيضة منحوتة.)) .. لورنس دوريل ـ رباعية الإسكندرية (الجزء الثاني ـ "بلتازار")
ياسر زمراوي
مشاركات: 1359
اشترك في: الاثنين فبراير 05, 2007 12:28 pm

مشاركة بواسطة ياسر زمراوي »

https://www.aljazeera.net/programs/today ... /2005/7/7/علي-المزروعي-العلاقات-العربية-الأفريقية#L1
ياسر زمراوي
مشاركات: 1359
اشترك في: الاثنين فبراير 05, 2007 12:28 pm

مشاركة بواسطة ياسر زمراوي »

https://daharchives.alhayat.com/issue_ar ... 2004/12/4/حول-رؤية-علي-مزروعي-لأفريقيا-والعولمة-الاسلام-والآخر-في-القارة-السوداء.html
ياسر زمراوي
مشاركات: 1359
اشترك في: الاثنين فبراير 05, 2007 12:28 pm

مشاركة بواسطة ياسر زمراوي »

أول نسخة من أحدث إصدارات د. مزروعي بمكتبة الإسكندرية
4 يناير 2006
الإسكندرية، في 4 يناير 2006—أهدى الدكتور على مزروعي أول نسخة من كتابه بعنوان "الإسلام بين العولمة والإرهاب المضاد" إلى مكتبة الإسكندرية. قدم د. مزروعي هذا الإهداء إلى جانب العديد من الكتب الأخرى قبل محاضرة سيادته بعنوان "أفرابيا: هل أفريقيا في طريقها للاندماج مع الوطن العربي؟ وذلك أمس الثلاثاء 3 يناير 2006 بمكتبة الإسكندرية. وتناول د. مزروعي في محاضرته كيفية اندماج اليهود عبر القرون مع أوروبا والغرب من ناحية، وكيفية اندماج العرب عبر القرون تدريجياً مع أفريقيا من ناحية أخرى.

وشرح د. مزروعي الاندماج العربي الأفريقي وعلاقته بالاندماج اليهودي الأوروبي. وأشار سيادته إلى أن انتشار اليهود بدأ في المنفى البابلي عام 586 قبل الميلاد. وأضاف د. مزروعي أن سيروس، ملك فارس، قام بتحرير اليهود عندما فتح بابل وسمح لهم بالعودة إلى وطنهم يهودا عام 538 قبل الميلاد. كما ذكر د. مزروعي أن اندماج اليهود مع أوروبا بدأ في الإسكندرية قبل الميلاد، حيث شكل اليهود حوالي 40% من سكان الإسكندرية. وأضاف د. مزروعي أن مراكز تواجد اليهود منذ ذلك الحين تغيرت بين بابل، وفارس، وبيزنطيا، وزاد تواجدهم في إسبانيا، وفرنسا، وروسيا، وألمانيا، وبولندا، والولايات المتحدة الأمريكية. وشرح د. مزروعي كيف أدت محرقة اليهود إلى تبعتين طويلتي المدى، حيث أدت المحرقة النازية إلى المزيد من الدعم للحركة الصهيونية نحو خلق دولة يهودية في فلسطين.ونتج عن اندماج اليهود في المجتمع الغربي ازدياد التمثيل اليهودي في مراكز القوى، وخاصة داخل الولايات المتحدة الأمريكية.

انتقل د. مزروعي بع ذلك إلى موضوع أفرقة العرب، حيث تمت أفرقة العالم العربي عبر القرون ديموغرافياً وإقليمياً. أولاً: ظهرت الأفرقة الديموغرافية بتمركز معظم سكان العالم العربي في أفريقيا، ثانياً: الأفرقة الإقليمية بدأت بوقوع الأراضي الأفريقية تحت سيطرة العالم العربي.

وأضاف د. مزروعي أنه يتم حالياً تعريب العالم الأفريقي ثقافياً ودينياً، وأن التأثير العربي لا يقتصر على انتشار الإسلام في أفريقيا فحسب، بل يمتد إلى ظهور اللغات الجديدة التي تأثرت باللغة العربية (السواحيلي والهوسا)، وكذا التأثر بالأفكار والمبادئ العربية.

للمزيد من المعلومات، اضغط هنا
صورة العضو الرمزية
Elnour Hamad
مشاركات: 762
اشترك في: الاثنين مايو 09, 2005 6:18 pm
مكان: ولاية نيويورك

مشاركة بواسطة Elnour Hamad »

[size=24]شكرا يا ياسر على رفد الخيط بالمزيد عن الراحل مزروعي
مع التحيات والتقدير
((يجب مقاومة ما تفرضه الدولة من عقيدة دينية، أو ميتافيزيقيا، بحد السيف، إن لزم الأمر ... يجب أن نقاتل من أجل التنوع، إن كان علينا أن نقاتل ... إن التماثل النمطي، كئيب كآبة بيضة منحوتة.)) .. لورنس دوريل ـ رباعية الإسكندرية (الجزء الثاني ـ "بلتازار")
صورة العضو الرمزية
Elnour Hamad
مشاركات: 762
اشترك في: الاثنين مايو 09, 2005 6:18 pm
مكان: ولاية نيويورك

مشاركة بواسطة Elnour Hamad »

وهذا ما كتبه عبد الله علي إبراهيم عن الراحل في صحيفة السوداني، عدد 19 أكتوبر 2014:

بروفسير على مزروعي (1933-2014): كالفراشات، كالنحل

عبد الله علي إبراهيم

قال الرباطابي لأهل قرية أم غِدي: "أسأل الله ألا أموت في موسم حصاد فولكم". وقرية أم غدي هي ما استصلحه أهلها من رمال شرق الرباطاب، وعمروها، ونجحت زراعة الفول فيها نجاحاً منقطع النظير بقيادة المياسي محمد على مصطفي الذي لايرتاح ولا يريح. وكان الرباطابي يعلم أنه متى مات في موسم الفول في أم غدي مات سمبلة، لا "يَعصِر" مأتمه مزارعون منصرفون إلى حصاد الفول بتحريض من محمد علي مصطفي: "إنتو البكا بجيبو راجع." ومات العالم السبط الكيني علي الأمين مزروعي (1933-2014)، أستاذ كرسي العلوم السياسية بجامعة نيويورك ببنقهامتون وبجامعات بنيجريا ويوغندا وغيرها، يوم 13 أكتوبر وصفوة السودان في موسم حصاد أضاليل إريك ريفز ووثائقه المضروبة. ولم يطرأ ذكره على لسان حتى استنكر ذلك منا النور حمد.

نقول عن العالم كثير التأليف واسع المعرفة إنه بحر. وعلى مزروعي بحر. نشروا من قريب عنه كتاباً حوى تلخيصاً مختصراً لما نشره وما كتبه آخرون عنه بلغ 334 صفحة. ونشر مزروعي منذ 1962 حتى 1997، حسب فهرست لمؤلفاته ، 24 كتاباً و313 مقالاً أكاديمياً قسيماً، و156 مقالاً في المجلات السائرة، و14 فيديو. وحرر لليونسكو مجلداً لتاريخها لأفريقيا منذ 1935 نشرته جامعة كمبردج في 1993. وما توقف عن "إسرافه" في الكتابة النشر حتى توقف قلبه الخصيب عن الخفقان.

جاءنا مزروعي من جامعة ماكريري اليوغندية عام 1968 في سياق مشروع مبادر ليوسف فضل حسن وشعبة أبحاث السودان الوليدة بكلية الآداب لفحص هوية السودان في أفريقيا. وقدم ورقته المشهورة "الهامشية المركبة السودان." وشُرفت بتعريب عنوانها عن الإنجليزية وأنا حدث في الأكاديمية. ووقف حمار صفوتنا في عقبة هذه المقالة الباكرة لمزروعي. فقد صادفت هوى في أنفسهم سقموا به مما يزعمونه من "تورط" السودان في المسألة العربية مما لا يليق ببلد مركب الهامشية، ما أحراه أن يعرف قدر نفسه، ويترك جمل العرب بما حمل. أي أن ينشغل بنفسه سودانوياً حتى النخاع. وخليك حريص.

ولو عرفت صفوتنا الغافلة عن مرزوعي ما بعد مقال 1968 لعرفوا أن السياقات العربية الأفريقية وجدلها هي لب شغله. وليس هذا بمستغرب ممن هو مثلنا في شمال السودان ثمرة خلطة عربية أفريقية. فهو من شعب السواحيلي بجهة ممباسا بكينيا ومن أسرة مزروعي التي كنت لها الزعامة في تلك النواحي. وهو بخلاف منا عربيته منقوصة جداً لأنه فقد لغته العربية واستبدلها ب"السواحيلية" وهي "كيرول"، أي مزيج لغوي، أفريقية بقاموس عربي غزير. فجوهر أكاديميته هو جدل هذا التوتر بين مناشئه في العرب (roots) وبين طرائقه (routes) في أفريقيا. وهذه مادة مسلسل الفديو الذي أنتجته البي بي سي له عام 1986 بعنوان "الإرث الثالوث" تعقب فيه بالصوت والصورة أطروحته من أن أفريقيا هي ثمرة تلاق 3 تيارات حضارية: معارف وتقاليد أفريقيا، والمسيحية، والإسلام. وهي صيغة لم يرتح لها خاطر وول سوينكا، المسرحي النيجيري وحامل جائزة نوبل، ونقد مزوعي لأنه كمن جعل أفريقيا بازاراً للوافد من الثقافات واستصغر ما عندها أصلاً. وتراشق العملاقان، مزروعي وسوينكا، على صفحات مجلة "ترانسيشن" ملاسنة والقوم شهود.

فلم ينتهز مزروعي عاذرة "هجنته" لكي يلوي ذيله، يعتزل ضفتي نهره، أو يتنصل عنهما. فصفوتنا المتأفرقة مصابة بالتقزز من أصلها العربي من فرط تزنيق الأفارقة" النتيفست nativists" من يظنون أنهم أهل الدار المواطنون الأقحاح. والعرب مستوطنون، وإن طالت عمامتهم، يرون أجل عودتهم من حيث أتوا بعيداً بينما هو أقرب إليهم من حبل الوريد. وجرى تطبيق هذه العصبية العرقية في زنجبار 1964 بثورة أهلكت العرب في تطهير عرقي مر عليه نصف قرن ولم يعتبر به أحد ولم يعتبره أحد. وكتب مزروعي في سخريات الواقعة قائلاً إن جون أوكيلو، الذي قاد حملة إبادة عرب زنجبار، قادم من يوغندا لم يمكث فيها إلا قليلا بينما سلطان جامشيد، الذي أطاح بحكمه، زنجباري كابر عن كابر. وتهرب صفوتنا الأفروسودانوية للأمام من هويتها العربية مستطيبة الهامشية المركبة تظن أن ذلك سبيلها للتوطن في أفريقيا. وتنسى أن الأفارقة، ممن عرفوا بالنيتيفست (أهل الدار) لن يرضوا عنها. وأهدى السبل ليكونوا أفريقيين بلا مَن من أحد أن يوسعوا مغزى أفريقيا لتشمل تقاليدها جميعاً، وخلطتها جميعاً، وثمار خلطتها جميعاً، كما فعل مزروعي لا أن "يتزاخروا" كالكلب الذي لحس العجين الأفريقي.

لا يتفق العلماء في أفريقيا حول شيء في مزروعي سوى في رشاقتة في التعبير. فيأتي في كتابته بتشبيهات غير متوقعة ويغرف من عيون الأدب، والأدب الإنجليزي خاصة الذي يحسنه كل الإحسان. فقال عنه أحدهم من هذه الناحية "إنه محمد على كلاي المثقفين الأفريقيين. دائما ما تسبح مقالاته كالفراشات وكثيراً ما لسعت كالنحل." وبلغ من هذه الرشاقة مبلغاً عابه أحدهم عليه. فرشاقته، في رأيه، لا تستصحب حجة مخدومة ناجزة إلى الغاية. فسطح قول مزروعي تام الزينة بينما التراكيب التحتية المعقدة تبقي بلا فحص جدي.من آيات رشاقة مزروعي توليده للمعاني. فهو يصِل بين ما قد تعتقد أن لا وصل بينهم.
ففي مقاله في فبراير 1966 عن الرئيس الغاني نكروما ( 1957-1966) استدعي المعاني من التاريخ الروسي للنظر في هوية نكروما السياسية. فنكروما عنده قيصر روسي لينيني أو لينين قيصري. فعقد مثلاً ما بين عقيدة كل من نكروما ولينين في رهن النجاح السياسي بقوة الآلة التنظيمية الحزب. وفرق بينهما في جعل لينين حزبه للطليعة بينما جعل نكروما حزبه للجماهير. وقال إن منشأ هذا الفرق أن الطغيان الداخلي مثل القيصرية يزول بالطليعة أما الاستعمار الأجنبي فزواله يقع بحشد سائر المواطنين ضده. واستدرك مزروعي قائلاً إن نكروما سرعان ما استغنى عن الجماهير التي طمع أن تجدد حزبه بعد نيل الاستقلال لاعتماده خطة الحزب الواحد. فتخلص بذلك من المنافسين الذين كانوا يرفعون، بتحديهم له، من يقظة وتنظيم حزبه. ورد إصرار نكروما على أن استقلال غانا لن يكتمل إلا بحرية كل أفريقيا ووحدتها إلى الخبرة السوفيتية. فثوريو روسيا كانوا يعتقدون أيضاً أن كسر بروليتاريا روسيا لأغلالها سيكتمل فقط يوم تتحرر البروليتاريا العالمية. وهذه بحذافيرها نظرية الثورة الدائمة التي تبناها تروتسكي رفيق لينين الذي تربص به ستالين في منفاه بالمكسيك وقتله. ولما سار نكروما في طريق الحزب الواحد صار ملوكياً وضع له إيدلوجيو غانا مواهبهم تحت الخدمة لتبرير الحزب الواحد. ومن هنا جاءته صفة القيصرية الروسية. وسماه شيعته بأسماء المخلصين لقيادته تحرير غانا من البريطانيين. وأشهر تلك الأسماء هو "الأوساجيفو" التي رفعته إلى مصاف الأنبياء. وقال عنه عالم سياسي في طور قيصريته بإن الأوساجيفية النكرومية أزرت بالحياة السياسية إلى درك، عسير بيانه، من النزاعات الشخصية بين أنصاره حول تقسيم المكرمات الرئاسية.

ولم أستغرب لنا لم نتداول في السودان هذه المقالة الباكرة في نقد نكروما الذي أطاح به انقلاب عسكري في فبراير 1966، عام كتابة مقال مزروعي وشهره ولكن الواضح أن كتابة المقال سبقت سقوط الرجل. ولم استغرب لنا لأننا كنا في تلك الفترة لا نرى من نكروما سوى عداته الإمبرياليين والرجعيين. كنا نكروميين أهل بيعة ثورية حتى النخاع. ويمكن لك أن تقرأ مقال منصور خالد عنه في "حوار مع الصفوة" (1979) بعد نشره في مجلة "الطليعة" المصرية (يوليو 1966) لسان حال الطليعة الاشتراكية في مصر. وستجد نكروما فيه كزينة سياسية ثورية أطفأ نورها الإمبرياليون وصنائعهم. بله لو تأملت جدل عمر مصطفى المكي وصلاح أحمد إبراهيم على صفحات جريدة الصحافة في 1968 لوجدت عمر يكيل الصاع بعد الصاع لصلاح لرأيه السلبي في نكروما. وهو رأي كونه عن كثب من تجربة نكروما لما عَمِل مدرساً للغة العربية بمعهد الدراسات الأفريقية بغانا. وهو المعهد المعدود كالجناح الثقافي للنكرومية.

لم نفقد برحيل مزروعي أكاديمياً ثبتاً رفيقاً لنا في الخلاسية العربية الأفريقية فقيهاً في نحوها فحسب، بل كاتباً ذا ديباجة وعبارة سنية. وكما قال عنه أحدهم إنه لا يهم إن كان مزروعي مفكراً حراً أو مجرد مثير للحجاج. فالتاريخ سيضعه حيث ينتمي حقاً: مثقفاً محبوباً لكثيرين وممقوتاً من كثيرين لما نذر نفسه من أجله، ولما دعا له، ولما نفَّر الناس منه"





((يجب مقاومة ما تفرضه الدولة من عقيدة دينية، أو ميتافيزيقيا، بحد السيف، إن لزم الأمر ... يجب أن نقاتل من أجل التنوع، إن كان علينا أن نقاتل ... إن التماثل النمطي، كئيب كآبة بيضة منحوتة.)) .. لورنس دوريل ـ رباعية الإسكندرية (الجزء الثاني ـ "بلتازار")
أضف رد جديد