Lire la biographie en français Read biography in english
 

إبراهيم الصلحي

ولد إبراهيم الصلحي بمدينة أمدرمان في الخامس من سبتمبر عام 1930.

وفي أمدرمان تلقى تعليمه العام والثانوي إلى أن التحق بمدرسة التصميم في كلية غردون التذكارية، 1948.

قضى الصلحي في مدرسة التصميم ثلاث سنوات يدرس الرسم والتلوين ودرّس بها قبل أن يبعث لبريطانيا لمواصلة دراسته في مدرسة سليد للفنون بجامعة لندن في النصف الثاني من الخمسينيات. وبعد أن قضى النصف الأول من الستينيات يدرِّس الرسم والتلوين لطلاب كلية الفنون الجميلة والتطبيقية بالخرطوم، سافر صلحي لنيويورك لدراسة التصوير الفوتوغرافي لمدة عام في جامعة كولومبيا.

من الصعب اختزال التدريب الفني للصلحي على التعليم النظامي وحده كون الرجل يعتبر التعليم ممارسة حياتية تندمج في المسار الوجودي للشخص بشكل عضوي، ففي حوار مع صديقه الناقد والباحث الأفريقاني "أولي باير"، بمناسبة معرض نظّمته صالة "ايوالوا هاوس" في مطلع الثمانينات بمدينة "بايرويت" الألمانية. يقول الصلحي أن تدريبه الفني قد بدأ وهو طفل في الثانية من عمره حين كان في خلوة والده شيخ الصلحي يحاول نسخ الكتابات والشرافات على ألواح الخلوة. والناظر في أعمال الصلحي القديمة و الحديثة يلمس بسهولة أن الرجل لم ينقطع أبداً عن تعلّم التقنيات والأساليب الجديدة واستكشاف الرؤى الإبداعية المخالفة لكل ما عهد عنه في أوقات سابقة. كل هذا أهّله لأن يكون بين القلة من أبناء جيله ممن لا تزال ممارسة الرسم عندهم همّا يومياً. وأهمية الصلحي في مشهد التشكيل السوداني المعاصر إنما تتأتّى من طريقة الرجل الرائدة في مقاربة الممارسة الفنية بانتباه نوعي لبعدها الاجتماعي.

وهو أمر لم ينتبه له جيل الرسامين السودانيين الذين سبقوا الصلحي، بل لم ينتبه له نفر كثير من جيل الصلحي نفسه.

وممارسة الرسم عند الصلحي لا تقتصر على البعد الجمالي العملي وحده بل تتعداها نحو السعي الفكري لتأسيس إشكالية فلسفية حول دور الفنان في مجتمعه.

يقول الصلحي أن أول معرض أقامه في الخرطوم بعد عودته من السليد سكول أوف آرت لم يجذب الجمهور السوداني لأن الأعمال المعروضة لم تكن تعبر عن الموروث التشكيلي للسودانيين. وقد ألهمه هذا الواقع البحث عن المكونات السودانية في تجربة السودانيين التشكيلية وذلك بغرض استخدامها لتأسيس أسلوب تشكيلي سوداني ومعاصر في آن. وفي هذا المشهد، سعى الصلحي من خلال بحثه لتعريف نوع من أبجدية بصرية تعكس مكونات الثقافة البصرية للسودانيين. وهكذا انطبعت أعمال الصلحي منذ عودته من بريطانيا بموتيفات تستلهم البعد الثقافي العربي [فن الخط] وأخرى تستلهم البعد الثقافي الأفريقي [زخارف المصنوعات الشعبية]. وقد تبع الصلحي في مسعاه نفر من أبناء جيله حتى شكلوا تيارا عفويا سرعان ما أطلق عليه اسم "مدرسة الخرطوم". ويمكن فهم القبول "الرسمي" لتيار مدرسة الخرطوم في كون عرض الصلحي لتأسيس "فن تشكيلي سوداني"، إنما كان يلبّي ـ و بشكل عفوي في البداية ـ طلبا سياسيا لدولة الطبقة الوسطى المدينية التي ورثت من المستعمر وطنا من الأشتات العرقية والثقافية التي افتتحت عهد الاستقلال السياسي بحرب أهلية في الجنوب. وجدت السلطات في عرض الصلحي ـ ومن صاروا شركاه لاحقاـ نوعاً من "محتوى" ثقافي سوداني ـ و"سودانوي" لاحقاـ منفعته السياسية لا غلاط فيها على صعيد مشروع بناء الوحدة الوطنية التي بدونها يستحيل بناء التنمية الاجتماعية والاقتصادية في السودان.

و هكذا تحول الصلحي مع بداية السبعينات ـ وهي الفترة التي تثبتت فيها صورته كفنان أفريقي معاصر ذي وزن عالمي ـ إلى نوع من أيقونة وطنية حتى أن صورته كانت تزين بعض ملصقات وزارة السياحة بوصفه فنان السودان القومي. ولا شك إن الثقل الإعلامي للرجل سوّغ للسلطات استخدامه في المشروع السياسي لدولة الطبقة الوسطى المدينية فعينته دولة جعفر النميري في أرفع المناصب الثقافية التنفيذية كوكيل لوزارة الثقافة. ولم يستنكف الصلحي ـ بحسه الوطني العالي ـ عن تكريس كل طاقاته لخلق سياسة ثقافية جادة كانت هي الأولى من نوعها في معظم بلدان أفريقيا والشرق الأوسط. ورغم أن ملابسات الصراع السياسي في السودان أدت بالصلحي إلى السجن في منتصف السبعينيات، إلا أن تجربته الرائدة في مجال التأسيس والتنظيم لبنى العمل الثقافي في السودان مازالت تستحق الدراسة المتأنية لاستخلاص العبر والدروس التي تقتضيها مساعي التنمية المستديمة في بلد كالسودان.

عرض صلحي أعماله منذ مطلع الستينيات في كل أنحاء العالم في العديد من المعارض الفردية والجماعية. ومن بين المتاحف التي تقتني أعماله نجد متحف الفن الحديث بنيويورك ومتحف الميتروبوليتان بنيويورك وغاليري الشيز مانهاتن بنيويورك ومتحف الفن الأفريقي بواشنطن ومكتبة الكونغرس والناشونال غاليري أوف فيكتوريا بسيدني وغاليري لامبير بباريس والناشيونال غاليري في برلين ومصلحة الثقافة بالخرطوم.

بين النصوص المنشورة عن عمل الصلحي، هناك مادة غزيرة بأكثر من لغة، نذكر منها بالانجليزية:

رسالة جامعية للدكتور أحمد الزين صغيرون عن حركة الفن المعاصر في السودان [لم اطلع عليها ولكنها تمت في جامعة وارسو في منتصف الستينيات].

El salahi, a painter from Sudan in African Arts, vol 1, No. 1, 1967.

Ulli Beier, Contemporary Art in Africa, London, 1964.

Ulli Beier, Conversation with Ibrahim Elsalahi, Iwalewa Haus, University of Bayreuth, 1983.

Robert Serumaga,Conversation with Ibrahim Elsalahi, in Topic, No. 24, 1967.

والكتابات باللغة الفرنسية:

C. Friend, Salahi Le Peintre, in La Revue Française de l’Elite Européenne, No. 199, Mai 1967.

- Ahmed Bechir Bola, Art et Identité Culturelle Au Soudan, Thèse de doctorat, Université de Paris I, Décembre 1984

Hassan Musa, La Mutation des références Culturelles chez les Citadins du Soudan Septentrional, Le cas des Arts Plastiques,Thèse de Doctorat, Université de Montpellier III, 1990
 

وفي اللغة العربية هناك نصوص كثيرة متأخرة كتبت عن عمل الصلحي ليس في إمكاني تصنيفها حالياً، وعليه يقتصر تصنيفي على بعض المراجع القديمة نوعا حتى تتسنى لي عودة للأمر في ظروف أفضل. أنظر الفنان السوداني إبراهيم الصلحي، مجلة حوار، العدد الثالث، مارس و أبريل 1965

صالح الربيعي، الفن المعاصر في البلدان العربية، بغداد، 1986.

بلند الحيدري، زمن لكل الأزمنة، مجموعة نصوص عن الفن العربي المعاصر، بغداد، 1981.

هاشم محمد صالح، حوار مع الصلحي، الأيام عدد السابع والعشرين من نوفمبر 1974.

حسن موسى، عمل صلحي بعيون صغيرون، الأيام، الرابع والعشرون من شهر أبريل 1975.

الأمل في اصلاح العمل، مكاتيب الصلحي، مراسلات مع الصلحي نشرت في "جهنم" ، نشرة خاصة يصدرها حسن موسى، رقم 22 عدد مارس، 2003.
 

حسن موسى أبريل 2004

 

 
Ibrahim El-Salahi

Ibrahim El-Salahi est né le 5 septembre 1930 à Omdurman (Soudan) où il a poursuivi ses études primaires et secondaires avant d’étudier les Beaux Arts à l’Ecole de Design au Collège Mémorial de Gordon (1948-1951). En 1954, il est envoyé à la « Slade School of Arts » de l’Université de Londres. A son retour au Soudan, il enseigne le dessin et la peinture à l’Ecole des Beaux Arts et des Arts Appliqués. Il part ensuite à New York pour étudier la photographie pendant un an à l’Université de Colombie.

Il est très difficile de résumer la formation artistique de Salahi au vue de son seul cursus scolaire, puisqu’il considère l’éducation comme une pratique vitale quotidienne qui fait partie de l’existence organique de l’individu. Dans un interview avec son ami chercheur et critique d’art, l’africaniste allemand Ulli Beier, à l’occasion de son exposition organisée par la galerie Iwalewa Haus, Bayreuth (Allemagne), en 1983, Salahi explique qu’il a commencé sa formation artistique à l’age de deux ans à l’école coranique de son père, le Sheikh El-Salahi en essayant de recopier l’écriture sur les petits tableaux en bois des élèves de l’école coranique. En regardant les œuvres de Salahi, qu’elles soient récentes ou anciennes, on est frappé par son incessant apprentissage de nouvelles techniques et par son exploration continuelle, à travers des visions créatives différentes, de ses pratiques passées. Tout cela a contribué à faire de lui une des rares personnes de sa génération pour qui l’art représente une préoccupation quotidienne. L’importance de Salahi sur la scène des arts plastiques au Soudan provient avant tout de son style avant-gardiste grâce auquel il aborde la pratique artistique avec une conscience éveillée de la dimension sociale de celle-ci ; ce dont les peintres de la génération précédente, voire de la génération même de Salahi, n’ont pas été conscients.

La pratique de l’art chez Salahi ne se limite pas à la dimension esthétique de l’œuvre, mais la dépasse dans la mesure où elle s’articule sur une volonté intellectuelle de fonder une problématique philosophique centrée sur le rôle que l’artiste doit jouer dans sa société.

Salahi précise que la première exposition qu’il avait organisée à Khartoum à son retour de la Slade School of Art, n’avait pas suscité l’intérêt du public soudanais, car les œuvres exposées n’exprimaient pas l’héritage plastique soudanais. Cette expérience l’a incité à rechercher les composantes soudanaises de l’expérience plastique des Soudanais afin d’y puiser pour créer un style plastique soudanais et actuel au même temps. Dans ce contexte, Salahi a voulu, à travers sa recherche, définir un style d’écriture visuelle qui reflète les composantes de la culture visuelle soudanaise. C’est ainsi que les œuvres de Salahi ont été marquées après son retour d’Angleterre, par des motifs qui s’inspirent de la dimension culturelle arabe (calligraphie) et par d’autres qui sont issus de la dimension culturelle africaine (décoration d’œuvres artisanales populaires). Salahi fut suivi dans cette démarche par un certain nombre de peintres de sa génération pour créer un courant spontané qui va être rapidement appelé l’Ecole de Khartoum. On peut interpréter l’acceptation « officielle » du courant de l’école de Khartoum par le fait que l’offre de Salahi de fonder « un art plastique soudanais » répondait – spontanément au début – à une demande politique de l’Etat de la classe moyenne citadine : Etat qui a hérité des colonisateurs d’une patrie disparate dans sa composition ethnique et culturelle et qui a inauguré l’ère de l’indépendance politique par une guerre civile dans le sud du pays. Les autorités officielles ont donc trouvé dans cette offre de Salahi -et de ceux qui sont devenus par la suite ses partenaires – une sorte de « récipient » culturelle soudanais – soudaniste plus tard- dont personne ne peut contester l’utilité politique sur le plan du projet de construction d’une unité nationale sans laquelle il est impossible d’envisager un développement social et économique du pays.

C’est ainsi que Salahi est devenu à partir du début des années 1970 –période à partir de laquelle il s’est imposé comme un artiste africain contemporain de renommée internationale – une icône nationale à tel point que son portrait figurait sur les posters du Ministère du Tourisme. Il est certain que son poids médiatique a inspiré aux autorités l’idée de l’utiliser dans la politique de l’Etat de la classe moyenne citadine.

C’est pour cette raison que l’Etat de Jaafar Nemeiry l’a nommé aux postes les plus élevés dans le domaine de la culture, et qu’il a même occupé le poste de vice-ministre de la culture.

Du fait de sa très forte conscience patriotique, Salahi n’a pas hésité à consacrer toute son énergie pour asseoir une politique culturelle sérieuse, la première du genre dans les pays d’Afrique et du Moyen Orient. Bien que les vicissitudes de la lutte politique au Soudan aient conduit Salahi en prison au milieu des années 1970, son expérience avant-gardiste dans la fondation et l’organisation de structures d’action culturelle au Soudan, mérite une étude approfondie pour en tirer les enseignements nécessaires à l’élaboration d’une politique de développement durable pour un pays comme le Soudan.

Salahi expose ses œuvres depuis les années 1960 partout dans le monde, dans de nombreuses expositions individuelles et collectives. Parmi les musées qui ont acquis ses ouvres, on peut compter Le Musée d’Art Moderne à New York, le Metropolitan Museum, New York, La Galerie de la Chase Manhattan Bank, New York, le Musée d’Art africain, Washington, la Bibliothèque du Congress, National Gallery of Victoria, Sydney, la Galerie Lambert, Paris, la Galerie Nationale, Berlin et le Département de la Culture, Khartoum.

Sur l’œuvre de Salahi, on trouve de nombreux écrits, riches et variés dans plusieurs langues ; en anglais, on peut citer :

- Thèse de doctorat, présentée par Dr. Ahmed El Zain Saghyroun, sur le mouvement contemporain d’art au Soudan, Université de Varsovie, au milieu des années 1960.
- El- Salahi, a painter from Sudan in African Arts, vol 1, No. 1, 1967.
- Ulli Beier, Contemporary Art in Africa, London, 1964.
- Ulli Beier, Conversation with Ibrahim Elsalahi, Iwalewa Haus, University of Bayreuth, 1983.
- Robert Serumaga, Conversation with Ibrahim Elsalahi, in Topic, No. 24, 1967.

En langue française on peut citer:

- C. Friend, Salahi Le Peintre, in La Revue Française de l’Elite Européenne, No. 199, Mai 1967.
- Abdalla Ahmed Bashir (Bola), Art et Identité Culturelle Au Soudan, Thèse de doctorat, Université de Paris I, Décembre 1984
- Hassan Musa, La Mutation des références Culturelles chez les Citadins du Soudan Septentrional, Le cas des Arts Plastiques,Thèse de Doctorat, Université de Montpellier III, 1990

Il existe également de nombreux écrits récents sur Salahi que je ne suis pas en mesure de mentionner actuellement. Je n’ai cité que les écrits le plus anciens mais je vous communiquerai la suite ultérieurement.

- l’Artiste Soudanais Ibrahim-Salahi, in Hiwar (Débat), N° 3, mars ou avril 1965.
- Salih El Rabi’i, l’Art contemporain dans les pays arabes, Bagdad, 1986.
- Baland Al-Haydari, le Temps de tous les temps, recueil de textes sur l’art arabe contemporain, Bagdad, 1981.
- Hashim Mohamed Salih, entretien avec El-Salahi, Quotidien soudanais Alayyam, N° du 27 novembre 1974.
- Hassan Musa, l’œuvre de Salahi vue par Saghayroun, Quotidien soudanais Alayyam, N° du avril 1975.
- Correspondance avec Salahi publiée dans Jahannam, Bulletin privé édité par Hassan Musa, N° 22, mars 2003.

Hassan Musa, avril 2004

 

Ibrahim El-Salahi

Ibrahim El-Salahi was born in the city of Omdurman on the 5th of September of the year 1930. There, he went to primary and secondary schools, then in 1948, he joined the school of Design at The Gordon Memorial College in Khartoum.
El-Salahi has spent three years studying painting and drawing at the school of design, and eventually, joined the teaching staff in the school afterwards for a period of time before leaving to Britain in the second half of the fifties. In Britain, he joined Slade School of Fine Arts of the University of London. On successfully finishing his studies there, he returned to Sudan to spend the first half of the sixties teaching drawing and painting to students of fine arts at the College of Fine and Applied Arts in Khartoum. Then he left to New York to study photography for one year at the University of Colombia.
It is very difficult to reduce El-salahi’s artistic training to his formal education alone, for the man and the artist in him envisage education as a life-long practical experience which is organically incorporated into the existential evolution of the person. In an interview with his friend the art critic and researcher, Ulli Beier, on the occasion of an art exhibition organized by Iwalewa Haus Gallery in the early eighties in Bayreuth, Germany, El-salahi said that his artistic training was actually initiated as early as when he was only two years old. It was in his father’s Quranic school when he started copying the writings and ornamental decorations on the wooden slate, on which pupils write the verses of the Qu’ran. Contemplating the old and new works of El-Salahi, one would very easily realize that the artist has never ceased learning new techniques and styles and exploring creative visions which are in contradistinction with what he used to create in the past. All this qualified him to be one of the few amongst his generation who still take creative activity as a daily concern. The significance of the work of El-Salahi within the panorama of Sudanese fine arts resides in his pioneering approach to practicing artistic creation with dedicated qualitative attention to the social dimension, an issue which many of the artists before El-Salahi’s generation and many others belonging to his own generation have failed to appreciate.
The practicing of artistic creativity for El-Salahi extents beyond the aesthetic dimension to embrace the strive to establish a problematic philosophical understanding of the role of the artist in society.
El-Salahi says that the very first exhibition he organized, on his return to Khartoum from Slade School of Art, didn’t attract a big Sudanese audience, for the works shown did not actually expose the artistic heritage of the people of the Sudan. This first encounter has inspired him to look deep into the Sudanese components in the Sudanese artistic experience in order to employ that in instituting a typically Sudanese, yet modern, artistic style. Within this terrain, El-Salahi endeavored, through his research, to define a type of visual alphabet that genuinely reflects the components of the Sudanese visual culture. Thus , so many of his works , since his return from Britain ,portray Sudanese motifs inspired by African cultural dimension , such as ornamental decorations of local craft items. El-Salahi’s style attracted a big following amongst artists of his generation , which spontaneously lead to the creation of a trend, to be eventually identified as “Khartoum School ” The official endorsement of the Khartoum School could only be understood in the following terms : the proposal of El-Salahi to establish what might be called “Sudanese Plastic Art” answered , instinctively , in the first place, a political demand of the urban middle class state which has , then freshly, inherited a home of incongruent and diverse ethnic and cultural identities, and which has started the national political independence era with a civil war in the South. The authorities found in El-Salahi’s proposal and his later associates, a sort of a Sudanese (and later Sudanic) cultural substance, which will be of an indisputable political benefit in the process of building (according to their own concept) a national unity essential for social and economic development of the country.
Hence, by the beginning of the seventies , the period during which he was established as a modern African artist, with an international acclaim behind him, El-Salahi has attained a national iconic stature. His photograph, identifying him as the national artist of the Sudan, was published in posters decorating the ministry of tourism. The promotional media weight of the man, was a persuasive justification for the authorities to exploit his image in the political adventure of the urban middle class state. Niemri’s totalitarian regime appointed El-Salahi in the most prestigious executive positions as the under-secretary of the ministry of Culture. Yet, thanks to his very high nationalistic sense of responsibility, he didn’t refrain, under the suppressive policies of that regime, from devoting all his energy and efforts to construct a serious cultural policy, the first of its kind in all of the African and the Middle Eastern countries. Although, the convoluted political maneuvering then, lead to his arrest and imprisonment in the mid-seventies, it remains to be admitted that his pioneering experiment in the institutionalization and organization of the structures of cultural work in Sudan is worthy of careful and patient study to mine lessons and examples, necessary for the collective strive for sustainable development in a country like Sudan.
El- Salahi’s works have been on show all over the world, since the early sixties, organized on individual or collective bases. Some of the most celebrated museums have acquired some of his works , such as the Museum of Modern Art , the Metropolitan and The Chase Manhattan Gallery in New York ; The African Art Museum in Washington ; The Congress Library and the National gallery of Victoria in Sidney , The Lambert Gallery in Paris; The National Gallery in Berlin and the department of Culture in Khartoum.
The published material on El-Salahi’s work is in abundance and in more than one language. Here we will just mention a few:
A PhD thesis on the modern Art movement in Sudan, prepared by Dr. Ahmed El-Zain Sagyroun. This work is written during the mid sixties at Warsaw University.
“El-Salahi, a painter from Sudan” published in African Art , Vol.No. 1 , 1967
Ulli Beier: Contemporary Art in Africa, London, 1964
Ulli Beier: conversation with Ibrahim Elsalahi, Iwalewa Haus, University of Bayreuth, 1983
Rober Serumagea : Conversation with Ibrahim Elsalahi, in Topic, No. 24 , 1967.
Material published in French:
C. Friend, Salahi Le Peintre, in La Revue Française de l’Elite Européenne, No. 199, Mai 1967.
- Abdalla Ahmed Bashir (Bola), Art et Identité Culturelle Au Soudan, Thèse de doctorat, Université de la Sorbonne, Paris I, Décembre 1984
Hassan Musa, La Mutation des références Culturelles chez les Citadins du Soudan Septentrional, Le cas des Arts Plastiques,Thèse de Doctorat, Université de Montpellier III, 1990

As for Arabic, the huge number of material published on El-salahi recently is not available for classification now, so I’ll mention here the old references. Later we promise to list a full bibliography when the material is made available for classification:
Hiwar (dialogue): Artist Ibrahim Elsalahi . Vol. No. 3 March &April 1965
Salih El-rabei’i: Contemporary Art in Arabic Countries. Baghdad 1986
Hashim Mohammed Salih: Interview with El-Slahi. AlAyamm Newspaper Issue dated 27th of November 1974
Hasan Musa: The work of Salahi in the eyes of Sagyroun. AlAyyam Newspaper issue dated 24th of April 1975
Hasan Musa: El-Salahi’s correspondence with Musa published in Jahanam, a private publication by Hasan Musa, No. 22 March 2003.

Written by:
Hasan Musa , April 2004